1a. Ta bilder av reklameplakater i Sandnes og forklar hvordan disse spiller på kropp og utseende.
Disse bildene viser reklame for sminke og klær der alle bruker slanke og veltrente modeller.
![]() |
Du må bruke sminke for å være fin. |
![]() |
Buker slanke og fine modeller. unge jenter ser som fotest opp til disse modellene også finner de ut at den eneste måten er å spise mindre mat og kan få anoreksi. |
![]() |
Her bruker de en kjendis som er veltrent. |
![]() |
slank og fin modell |
1b. Hvordan bidrar mediene til mer kroppsfokus?
Med å bruke slanke og veltrente modeller i reklamene sine, for å reklamere for produktet.
1c. Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?
Det kan føre til anoreksi, deprisjoner og andre psykiske lidelser. Det gir oss følelsen at vi ikke har den perfekte kroppen. med reklamen viser de at dette er den perfekte kroppen. Fører til dårlig selvbilde.
2. Forklar de tre teoriene om mediepåvirkning
Teorien om de allmektige mediene
Denne teorien går ut på at mediene hadde all makten før i tiden men også nå, og mottakerene var forsvarsløse, og kunne ikke gjøre annet enn å bli påvirket av mediene i samfunnet..
Teorien om de avmektige mediene
Denne teorien går mer ut på at massemediene ikke var så trofaste som vi tenkte oss men at man burde mer stole på personlig kommunikasjon enn media. De begynte og tenke mer for seg selv, i stedet for og høre det mediene hadde å si.
Teorien om de mektige mediene
Denne teorien går ut på det at mediene har en del makt uansett. De påvirker mottakerne svært mye før og i nå tiden vi lever i. Denne teorien går også ut på det at den er en kombinasjon av de to tidligere teoriene. Men denne går ut på at mediene påvirker mottakerne konstant , men at kulturer og religioner påvirker hvordan man oppfatter budskapet for eks i en reklame.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar