Etiketter

torsdag 15. oktober 2015

Prosessmodellen

Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen?
Prosessmodell er ene type av kommunikasjonsmodell, en prosessmodell skal fokusere på overføringen av budskap. Det er tre viktige ledd i denne prosessmodellen; sender-koding-budskap/kanal-avkoding-mottaker 
For at man skal skjønne prosessmodellen kan vi spør oss selv noen spørsmål  for å havne på riktig vei: 
Sender: Hvem vil få fram budskapet? 
Budskap: Hva sier det? 
Medium: I Hvilken kanal?
Mottaker: Til hvem?
Hvilke målgruppe?
Funksjon: Med hvilken effekt? 
Hva er en målgruppe?
 En målgruppe er en bestemt gruppe mennesker som budskapet er rettet mot. Som for eksempel treningsklær er reklame de som liker å trene, men i dette tilfellet for men, fordi det er de som er forbrukere av dette produktet mest Prosessmodellens oppgave er jo å overføre et budskap. Som for eksempel reklame eller skilt.


Her er linken til 2XU nettside der jeg tok screenshot av fra en reklame video
http://www.2xu.com/compression/#video


Senderen her er de som vil selge trenings klærne. Dette er et screenshot tatt ut av en video-reklame fra 2XU sin nettside, så medium her er internettet. Budskapet gjennom reklamen er at du bør kjøpe denne tightsen fordi den gir deg max ytelse når du trener og den gir deg super komfort når du trener og du kommer til å elske denHer er budskap rettet mot en bestemt målgruppe. Målgruppen/Mottakerne her er til folk som trener og vil ha den beste ytelsen av kroppen når de trener og best komfort under treningen.

Hvordan oppfatter du budskapet?      
Jeg opp fattet budskapet godt. Fordi videoen viser at det er en super tights og reklamen viser også hva tightsen og de andre trenings klærne gjør for kroppen din mens du trener. Nå når jeg så videoen så fikk jeg også lyst til å kjøpe manne tights fordi jeg liker å trene.


prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" 
i prosessmodellen. 
Definisjonen på støy i prosessmodellen er:Det som gjør at budskapet ikke kommer frem til mottakeren.

Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.
Støy kan oppstå i alle de forskjellige leddene som er Sender, Budskap, medium, mottaker, målgruppe og Funksjon. Senderen kan se for.eks se skiltet på en annen måte enn det mottakeren ser skiltet på. 
For.eks hær kan mottaker oppfatte skiltet på en annen måte enn det er ment til å bety.
Dette er et skil for "stolheis" som senderen har laget.Men mottakern for.eks jeg. For mg kan det se ut som at Det er skilt for noe vis du vil ha noe i baken din.Detter er et skilt som er fult av støy siden det er vanskelig å oppfatte budskapet i skiltet. For noen kunne dette skiltet bli oppfattet at det er et skilt for en plass de driver med "tarmskylling". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar